onsdag 3 juni 2009

Frida Kahlo

Läste igår ut boken "Till sängs med Frida" av Slavenka Drakulic. En stark bok om en ännu starkare kvinna, konstnären Frida Kahlo. Sedan lång tid tillbaka är Frida en av mina favoritkonstnärer, hennes tavlor berör mycket och visar på en otrolig personlighet och smärta. När jag läste boken, blev jag ännu mer berörd av hennes öde. Större delen av sitt liv kämpade hon mot fruktansvärd värk i kroppen som dels berodde på att hon fått polio som barn och dels på grund av en olycka då hon bröt ryggen på flera ställen. Hon mer eller mindre levde på smärtstillande medel och var tvungen att använda diverse korsetter för att kunna hålla kroppen upprätt. Samtidigt som hon levde med en man, konstnären Diego Rivera, som mest tänkte på hur han skulle hinna med så många kvinnor som möjligt. Vilket liv.

Boken var klart mer dyster än filmen om Frida där Salma Hayek spelar Frida (filmen bygger inte på den här boken). Jag tror att jag måste se filmen igen, jag minns att jag gillade den.

Två gånger har jag varit i Mexico City och varit så nära huset där Frida bodde, men båda gångerna kom något annat i vägen och det blev aldrig av att jag gick dit. Synd. Det hade varit intressant. Kanske det blir en tredje gång.

Inga kommentarer: