torsdag 2 april 2009

Satt och skrattade för mig själv igår medan jag läste Staffan Stolpes "I skuggan av en liten ouzo". Det är roligt att andra icke-greker har uppmärksammat hur det ofta fungerar "där nere". Jag har i och för sig lärt känna Grekland genom min grekiske make, men som ingift outsider uppfattar man saker lite annorlunda än vad kanske turister gör eller greker själva. Har några kapitel kvar att läsa, men kan redan nu iallafall rekommendera den.

När jag reser gillar jag att läsa böcker som utspelar sig på den plats jag är på/ska till. Det blir på något sätt en dubbel upplevelse. Här är några få tips:

Grekiska övärlden - Illusionisten av John Fowles
Casablanca och övriga Marocko - Kalifens hus, ett år i Casablanca av Tahir Shah
Istanbul - deckarserien om kommisarie Cetin Ikmen av Barbara Nadel
Barcelona - Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón
Toscana - Under the Tuscan sun av Frances Mayers

Inga kommentarer: