torsdag 20 oktober 2011

Boktips v. 42

Den här veckan tipsar jag om en bok jag läste i somras. Det är den härliga "A discovery of witches" eller "Alla själars natt" som den så konstigt översatts till på svenska. Skriven av Deborah Harkness och nyligen utkommen på pocket på svenska.



Boken handlar om Dr. Diana Bishop, som studerar alkemiska manuskript på Bodleian Library i Oxford när hon hittar en bok som varit försvunnen sedan länge. Det är ett manuskript som visar sig vara förtrollat. Diana, som härstammar från en lång rad mycket mäktiga häxor, Bishop-häxorna, lyckas med ingen ansträngning alls att öppna den förtrollade boken, som innehåller en mängd dolda texter. Diana, som under sin livstid alltid försökt undvika att använda magi då hon varit livrädd för detta sedan hennes föräldrars mystiska död då hon var sju år, inser nu att hennes härkomst börjar komma ikapp henne. I och med upptäckten det förtrollade manuskriptet och den magi som rörts om tack vare att Diana lyckats öppna boken, dras de olika varelserna som existerar – vampyrer, häxor och daemoner, till henne för att få ta del av boken. Så även Matthew Clairmont, vampyr och professor vid Oxford, som till en början skrämmer henne, men som sedan visar sig vara den beskyddare hon kommer att behöva när varelserna förföljer henne. Diana och Matthew dras, naturligtvis, till varandra men den kärlek som byggs upp är förbjuden, då ett avtal som slöts för evigheter sedan mellan de olika magiska varelserna förbjuder kärlek över artgränserna. Behöver jag säga mer?? Läs hela min recension här.

Ett litet P.S: jag blir lite upprörd när jag ser att boken ibland klassas som "För unga vuxna". Är det för att magi, häxor och vampyrer är inblandade?? Kan vuxna inte få ha dessa element i sina böcker? För annars kan jag inte se vad som skulle passa en ung läsare i denna bok som handlar om vuxna människor. Mycket märkligt.

Inga kommentarer: