måndag 4 april 2011

Lust & Last

Igår var jag på Nationalmuseum och såg utställningen Lust & Last. Ganska intressant och även rolig utställning. Jag har läst en del kritikerröster om den här utställningen och som vanligt gör man en höna av en fjäder tycker jag eller mycket väsen för ingenting kan man också säga. Att utställningen skulle visa upp en förlegad kvinnosyn är väl liksom ganska naturligt med tanke på att det mesta är från 1500-1700-tal och tills största delen av manliga konstnärer. Men, so what? En stor del av utställningen bestod av teckningar av herrarna Johan Tobias Sergel och Carl August Ehrensvärd och en del av dessa kan väl vara något provocerande, annars tyckte jag att utställningen inte var särskilt ögonbrynshöjande. Det jag kanske reagerade mest på var kyskhetsbältet. Tanken att någon hade något sådant på sig får mig att rysa. Usch.

"Hetsigt kärlekspar" av Johan Tobias Sergel

Inga kommentarer: