onsdag 24 november 2010

Inte så lätt...

Igår åt jag årets första lussebulle. Kalasgott, dock ej hembakat utan köpt. I helgen kanske, kanske det blir eget bakande, vi får se.
Familjen ska också iväg på gymnasiemässa i helgen. Jepp, sonen ska söka till gymnasiet till nästa år och jag säger bara en sak: stackars barn. Vad menar jag med det då? Jo, när jag gick i skolan (och det var INTE på den svartvita tiden som mina barn retsamt brukar säga) fanns det inte så många skolor att välja på. Man gick oftast i den skolan man hörde till, och den var kommunal. Nu finns det en uppsjö av privata och kommunala skolor och alla barn slåss om alla platser, oavsett var man bor. Och det är ju både bra och dåligt. Men hur ska man veta vilka skolor som är bra, när de flesta inte är mer än ett par år gamla? Och så ska man kolla upp en massa olika saker, förutom själva utbildningen, innan man väljer, som om det finns skollunch, idrott, om det är lärarledda lektioner eller mest självstudier som gäller. Det är inte lätt. En djungel skulle man kunna säga.

Inga kommentarer: