tisdag 17 februari 2009

Bokrean

I år, som förra året, hoppar jag helt över bokrean. Den känns helt överspelad vid det här laget. De skönlitterära böckerna som reas, köper jag hellre i pocket (om jag inte redan har läst dem) och kokböckerna som jag vill ha, har jag redan köpt. Skönt men lite tråkigt. Minns hur det var på 90-talet när man gärna stod i kö utanför bokhandlarna för att vara först. Alla på mitt dåvarande jobb tog lite sovmorgon den dagen, till och med chefen. Nu beställs allt på nätet. Billigare blir det, men tristare. Nåja...
Funderar förresten på vilka böcker som ska följa med till alperna. Har en hel hög hemma som väntar, så det är bara att välja ut några. Dessa två längtar jag efter att läsa (min favoritdeckarförfattare just nu är Barbara Nadel som skriver om kommissarie Cetin Ikmen som jobbar på Istanbulpolisens mordrotel).

Inga kommentarer: