fredag 9 januari 2009

Lästa böcker

Jo, under "jullovet" hade jag lite småtrist en dag och fick för mig att försöka skriva ner vilka böcker jag läst under året. En ganska sorglig lista måste jag säga. Den var inte särskilt lång (tyvärr hinner jag inte läsa så många böcker som jag skulle vilja) och av allt att döma var det mesta skräp (av typen chick-lit, men det är ju bra avkoppling). Några få böcker utmärkte sig dock under året. Bland annat har jag fått en ny deckarfavorit: Barbara Nadel. Barbara har skrivit en serie kriminalböcker i vilka kommisarie Cetin Ikmen (som är en smått osympatiskt, försupen gubbe) löser mordmysterier i Istanbul. Måste köpa fler ur denna serie. Några andra höjdpunkter under året var "Vindens Skugga", "Boktjuven", "Försoning" och "Tidsresenärens hustru". 2009 års lista hoppas jag blir betydligt längre och variationsrik.

Och här är listan:

Läppstiftsdjungel – Candace Bushnell
Boktjuven - Markus Zusak
En shopaholic säger ja – Sophie Kinsella
I dina kläder – Jane Green
Luftslottet som sprängdes – Stieg Larsson
Rostat bröd och andra tankar om livet – Teri Hatcher
Andra kvinnor – Kirsty Crawford
Bittert arv – Kiran Desai
Den trettonde historien – Diane Setterfield
Hallonbäcken – Lina Forss
Inte han! – Sheila O’Flanagan
Flickan som lekte med elden – Stieg Larsson
Belsassars dotter – Barbara Nadel
Vindens skugga – Carlos Ruiz Zafón
I Djursholm och Tensta kindpussar vi varandra – Pontus Herin
Kalifens hus, ett år i Casablanca – Tahir Shah
Försoning – Ian McEwan
Ladies – Mara Lee
Singel på nytt – Plum Sykes
Saffransköket – Yasmine Crowther
Livets aviga och räta – Kate Jacobs
Tidsresenärens hustru – Audrey Niffenegger
Gentlemän och spelare – Joanne Harris
Odyséen – Homeros
Under the Tuscan sun – Frances Mayers
Perfekta hemmafruar – Jennifer Weiner
Ett amatöräktenskap – Anne Tyler
Passagen – Michael Crichton
Jag älskade honom – Anna Gavalda

Inga kommentarer: