torsdag 22 januari 2009

En liten historiebok

När jag var i grundskoleåldern var jag inte särskilt intresserad av att lära mig om historien. Nä, namn på alla svenska kungar och när de levde kunde jag inte lära mig utantill (och varför ska man kunna sånt??). Hur som helst har det med året väckts ett djupare intresse för historia. Mest är jag intresserad av antiken. Ju mer jag läser, desto mer vill jag veta. Det har väl att göra med att jag älskar allt som har med Grekland att göra. Härom dagen följde jag med min dotter till biblioteket och föll genast för en underbar liten bok som stod bland nyheterna på barnavdelningen. "En liten världshistoria" av E.H. Gombrich. Hur underbar är inte denna lilla juvel till historiebok!! I fyrtio kapitel berättas det om mänsklighetens historia på ett lätt och underhållande sätt. Tänk om skolbarnen fick läsa denna fina bok, nog skulle de bli mycket mer intresserade av att vilja lära sig mer. En perfekt introduktionsbok för barn och en jättebra repetionsbok för oss vuxna (som kanske inte lyssnade så noga på lektionerna eller som glömt det de hörde...).

Inga kommentarer: