torsdag 11 december 2008

Lussebullar

Igår kväll, sådär vid sjutiden, fick jag för mig att baka lussebullar. Jepp, för andra gången på en vecka. De jag hade bakat i söndags tog slut (på glöggminglet i söndags) och jag var jättesugen. Så ärmarna kavlades upp och så satte jag igång. Lagom till Grey's var de klara och kunde avnjutas tillsammans med en jumbokopp med thé. Mums! Här kommer mitt recept på härligheten (efter många års bakning har jag kommit fram till detta ultimata recept på fluffiga, hållbara och supersaftiga lussebullar). Håll till godo!

Ingredienser (ca 35 st )
50 g jäst för söt deg

180 g smör

5 dl mjölk

250 g Kesella kvarg, jag använder original, men lätt går också bra

2 påsar saffran, dvs 1 g

2 dl socker

1/2 tsk salt

ca 17 dl mjöl

Pensling och garnering: russin, 1 ägg

Gör så här: Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Eventuellt behövs det mer mjöl än vad som står ovan. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min. Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 35 lussebullar, valfri form. Lägg dem på smorda plåtar. Låt jäsa övertäckta i ca 30 min. Sätt under tiden igång ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg och garnera med russin. Grädda mitt i ugnen 8-10 min. Stora figurer gräddas i 200 grader i 10-15 min. Njut!

Inga kommentarer: