fredag 21 november 2008

Vampyrer

Okej, man kan ju inte låtsas vara oberörd när det skrivs och pratas så mycket om en viss sak. Till sist kanske man ger upp? Sist det hände var det Da Vinci-koden. Boken alltså, inte filmen. Alla pratade om den, det skrevs om den överallt. Jag vägrade i det längsta, men till slut gav jag efter och köpte boken i pocket. Var den så otroligt bra? Nej. Jag förstod inte hypen alls. Visst var den läsbar, men bättre och mer spännande böcker hade jag läst. Nu är det Bella och Edward det gäller. Ja, just det - Twilight-sagan. Men jag tror att jag ger mig tidigare denna gång. Gillar vampyrböcker helt enkelt, min absoluta favorit är inte Bram Stokers "Dracula", inte heller "En vampyrs bekännelser" och uppföljarna till denna. Nej, det är "Historikern" av Elizabeth Kostova. Jag läste den när jag var i Alperna för några år sedan. Hela familjen var ute och åkte skidor, men jag var kvar i vår hyrda stuga. Alldeles själv, med boken. Shit, vad rädd jag var. Ute var det beckmörkt, höga alptoppar som tornade upp sig över lilla alpbyn, knarrande trägolv och vinden som visslade runt husknuten. Bästa läsupplevelsen alla kategorier - det var inte bara bokens förtjänst utan bok+miljö. Men nu har jag alltså klickat hem den första boken - "Om jag kunde drömma". Tänkte inte se filmen, men ger boken en chans. Och vem vet, kanske jag gillar den och läser de övriga i serien också. Only time will tell...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag såg filmen, twilight först. Lite dumt kanske, fast eftersom böckerna oftast är bättre än filmatiseringen, så hoppas jag i alla fall att jag inte blir besviken på boken.

MissMagicGirl sa...

jag såg filmen igår och jag tyckte den var väldigt bra.
Men jag tror att boken är bättre. Det brukar vara så.
Jag ska också läsa den nu.
^__^