onsdag 23 januari 2008

Konsten att pruta

Som jag tror att jag nämnt förut, så har jag länge velat åka till Marocko. Har läst och sett mycket om landet, som jag nu äntligen ska få uppleva. Förutom att få uppleva en helt annan kultur än den man är van vid, ska det bli väldigt spännande att shoppa i en souk. Jag antar att det är precis som på många andra marknader jag upplevt, att man kan känna sig lurad, eller känna att man gjort en fantastisk affär, beroende på bemötandet och förmågan att pruta. Och här vill jag erkänna att jag är rätt dålig på att pruta (förutom när jag var i Malaysia, då gick det faktiskt jättebra). Men maken min är världsbäst! Jo, det är sant. Han prutar jämt och mycket, så där så att man blir lite generad av att stå och lyssna...(jag brukar vända mig bort och ibland går jag iväg en bit), men sen blir jag överlycklig när han lyckas få ner priset så mycket som jag aldrig hade vågat. Men alla hans affärer har hittills slutat väl och med leenden, så jag antar att han gör rätt. I Marocko hoppas jag att maken kan pruta till sig en fin tekanna i silver, en stor bricka eller brickbord, massor med teglas och kanske en och annan matta eller liknande.

Inga kommentarer: