måndag 20 oktober 2008

Helgen försvann i ett ryck, vet inte riktigt hur det gick till. God mat, skön höstpromenad, några DVD-filmer, en ny bok...ja, mer behövs väl inte. Nu är det slutspurt som gäller, för nästa vecka är det höstlov (en bonus när man har barn i skolåldern är att man kan få ta lov själv också...) och vi drar till Dublin. Det är spännande eftersom jag aldrig varit där. Nu är det väl egentligen inte så kul att vara svensk turist ute i Europa med den svindyra euron, men det är väl bara att bita ihop. Hotellet och hyrbilen är redan betalda iallafall. Synd och skam att vi inte har euro här i Sverige förresten, säger jag eftersom jag reser mycket. Jag minns när jag tågluffade för hundra år sedan (nästan). Jag och min reskompis J. skulle växla pengar innan och hur mycket skulle man ha av varje valuta, och det var resecheckar och gud vet vad (på den tiden användes kreditkorten inte lika friskt som idag kan jag säga - och nej, det var inte på typ 50-talet - SÅ gammal är jag INTE). Iallafall skulle euron passat bra då. Nu för tiden har vi bilat ner till Grekland ett antal gånger och jag kan bara säga att det är otroligt skönt att slippa använda tio olika valutor. T.o.m i Schweiz som inte är med i varken EMU eller EU så kan man handla med euron överallt. Och Danmark då? Nä, vi stannar ALDRIG för att handla, tanka eller liknande i Danmark. Vi svischar förbi så fort man bara får.

Inga kommentarer: